Konst, teater och sjukvård möttes i utställningshybriden "Väntrummet" på Kulturhuset Stadsteatern i november och decemer 2021. Foto: (Alla rättigheter förbehålles)

Utställningshybrid om hälsa söker nytt hem

En utställning med sceniska inslag – så beskrevs Väntrummet på Kulturhuset i Stockholm. Det är inte första gången som curatorn Andreas Blom luckrar upp gränserna mellan teater och konst. Nu ska utställningshybriden hitta ett nytt format på en ny plats.

I Väntrummet på Kulturhuset stadsteatern fick publiken i slutet av 2021 möta tre medicinska fall. Det som Andreas Blom, Väntrummets curator, beskriver som en utställningshybrid är sprunget ur en vilja att folkbilda om hälsa – och att pröva nya sätt att möta publiken. 

– Det är ett samarbete mellan läkare och konstnärer och vi har byggt scenen kring konstnärernas verk. Därefter tog manusförfattare och dramatiker fram ett manus som ensemblen jobbade fram spelet ur. Vi har sett det som konstnärlig forskning, säger Andreas Blom.

Han berättar att de ville välkomna så många kreatörer och konstnärer som möjligt och bygga vidare på deras konst. Målet med Väntrummet var att med konsten som språk sprida kunskap om hälsa och sjukdomar. Initiativtagaren till projektet är läkaren Anna Nordlander.

– Frågan var: Kan man göra omslutande scenkonst som folkbildar om hälsa?, säger Andreas Blom.

Efter nio föreställningar och en samtalsserie konstaterar han att svaret är ja. Väntrummet har nu plockats ned från Kulturhuset, men arbetet fortsätter.

– Allt vi har gjort är hittills är guld i våra skattkistor. Nu ska vi lägga en strategi för vad vi ska göra med skattkistorna, nu omgrupperar vi för att hitta nästa plats och format, säger Andreas Blom.

Han har tidigare erfarenhet av att arbeta med att låta olika konstnärliga format mötas. 2015–2017 var han med och drev projektet Satans trilogi, en symbios mellan teater och konst som tog plats i rivningslokaler i Sickla. Fyra våningar i ett gammalt kontorshus användes som scen- och utställningsrum.

Trilogin var, liksom Väntrummet, starkt inspirerad av Punchdrunks produktion Sleep no more, ett platsspecifikt teaterverk som först uppfördes i London 2003, men nu ges i New York.

Andreas Blom tycker att det finns mycket att vinna på att låta olika konstformer mötas och berika varandra, men att röra sig utanför den invanda uppdelningen i kulturformat medför också visst motstånd. När Väntrummet skulle produceras diskuterades det om den skulle sorteras in i teaterutbudet eller i utställningsutbudet. 

– Det kan vara svårt för folk att de inte vet vad det är. Om man inte bygger upp ett varumärke, typ som nycirkusen har gjort. Vi försöker pinpointa dem som är nyfikna och vill bidra.

Vad tar de med sig som de vill förbättra? Andreas Blom beskriver Kulturhuset stadsteatern som en “resursstark samarbetspartner” med inarbetade rutiner.

– De har vissa sätt att arbeta på, så när när man kommer in som en ny aktör måste man först måste bygga upp tillit och gemensamma ord för det man pratar om. Man måste också enas om hur man ska förhålla sig till obestämda saker. Ingen vill satsa på och ta ansvar för något som inte bli bra, här kan vi prova att göra dokumentation på ett nytt sätt. Det finns också en risk att människor prioriterar ned det som är okänt, säger Andreas Blom, som samtidigt betonar att samarbetet med Kulturhuset fungerade mycket bra.

En av de många positiva saker som Andreas Blom tar med sig från Väntrummets första fas är publikinteraktiviteten.

– Vi har bland annat tre gymnasieklasser som vill fortsätta jobba med oss. Det finns så mycket vilja från publiken att vara medskapande – det skulle vara intressant att förvalta och att återvinna mötena.

Kategori

,

Lina Wennersten

lina.wennersten@raa.se


  • Publicerad:
  • Uppdaterad: