Byggnad i rött tegel med vatten, och en 360-kamera i förgrunden
Välkommen till Kalmar läns Museum på nätverksträff. Foto: (CC BY)

Program Immersiva medier, mars 2023

Nätverksträff den 27–28 mars 2023. Tema: ”360 – från hype till en del av verktygslådan” Vad har hänt de senaste åren med 360 för virtuella upplevelser? Vilka är erfarenheterna? Vilka för- och nackdelar har tekniken? Skapar 360 immersiva rum?

Träffen arrangerades av Riksantikvarieämbetet tillsammans med Kalmar läns museum.

Måndag 27 mars

12.00 Inledning

12:15 Att göra det otillgängliga tillgängligt med hjälp av 360

Nicholas Nilsson , Kalmar läns museum
Presentation av de digitala plattformarna för två olika platser, Öjabymotet och Wimmerströmska gården. Arkeologiska undersökningar tilldrar sig alltid intresse. Till undersökningen av Öjabymotet, mitt under pandemin och en otillgänglig plats, tog Kalmar läns museum fram en digital virtuell guidning av platsen. Kalmar läns museum bedriver museiverksamhet i den Wimmerströmska gården centralt belägen i Västervik, nu finns borgarhemmet efter Stina Wimmerström och hennes stora samling av porslin, keramik, kläder, möbler, broderier och konstverk tillgängligt via en digital plattform.

12.50 Att arbeta med Matterport för 360-rundturer i utställningar

Henrik Gahnström, Forum för levande historia
Forum för levande historia har använt plattformen Matterport för att skapa ”360-tvillingar” på webben av fysiska utställningar. Henrik kommer att berätta om hur det funkar praktiskt för den som vill testa själv, om mottagandet hos användarna och om varför de främsta vinsterna med tekniken kanske inte var just vad de hade förväntat sig.

13:30 Victoriafortet – att öppna en militär befästningsplats för digitala besök

Martin Edström, Ivar studios, Anders Wikström och Bo Bjerkerot, Statens försvarshistoriska muséer
Hur kan vi blåsa liv i kulturarvsobjekt och platser som är stängda för allmänheten, med ett historiskt korrekt narrativ? Tillsammans med IVAR Studios har SFHM skapat två interaktiva upplevelser från Victoriafortet i Vuollerim, ett av Norrlands gömda försvarsrum. Genom att använda både 360-foto, interaktiv 3D, illustrationer och röstskådespelare har de gjort det möjligt för vem som helst att besöka fortet och personligen få vara mitt i händelsernas centrum under kalla kriget.

14.25 De digitala guiderna på Glimmingehus

Fredrik Nihlén, Glimmingehus
Med utgångspunkt i en 3D-modell av borgen, och ambitionen att göra den till ett mera tillgängligt besöksmål, kan nu besökare på Glimmingehus upptäcka nya lager av borgens drygt 500-åriga historia genom en surfplattebaserad app. Genom den nyutvecklade appen integreras traditionella audioguider och muntligt berättande med 3D-visualiseringar och annoterade detaljer. Informationen är tillgänglig i både bild, text och tal, samt förutom på svenska, engelska, danska och tyska, också via syntolkning och teckenspråk. Fredrik , som är pedagog vid Glimmingehus, berättar mer om arbetet med utveckling av appen som ett komplement till övrig förmedlingsverksamhet.

15:00 360 fotografering, från hype till immersivt vertyg

Jonas Carlson Almqvist, Virtualsweden
Hur en knappt 200-årig teknik fick nytt liv med hjälp av den digitala tekniken. Från att ha varit en avancerad teknik för ett fåtal, till att bli ett enkelt verktyg som gör skillnad.

15.30 360 och 3D

Stefan Evensen, Statens transporthistoriska och maritima museer

16.10 avslut för dagen

 

Tisdag 28 mars

8.50 Inledning
9.00 Digitala vandringar på platser i Stockholms län

Annelie Kurttila, Stockholms länsmuseum
I Stockholms läns museums uppdrag ingår att öka kännedomen om länets kulturmiljöer. Men många av dem är svårtillgängliga och av den anledningen har museet under flera år VR-filmat olika miljöer som har kompletterats med arkivmaterial och ljudberättelser.

9.25 Kompletterad verklighet – Hi-tech möter Hi-touch

Linda Liljeberg & Adam Norman, Kalmar läns museum
Kalmar läns museums tidsresor är en väldigt analog upplevelse, i form av ett historiskt rollspel med skolelever. Genom teknikutveckling och strukturförändringar har ändå digitala verktyg funnit sin plats i samarbetet med skolan. Under detta föredrag kommer museipedagoger Linda & Adam ge exempel på hur de har integrerat 360-film i museets pedagogiska verksamhet, för att förstärka den fysiska upplevelsen

10.00 Mexikos minnen – en interaktiv tidslinje om Mexikos historia

Mattias Kästel, Världskulturmuseerna
Följ med på ett klassiskt peka-och-klicka-äventyr genom Mexikos historia! Kan du lösa gåtorna och hitta de försvunna artefakterna? Ja, så presenteras Mexikos minnen en helt ny digital läraresurs från Världskulturmuseerna. Mexikos minnen är skapad för att passa högstadiets historia- och spanskakurser och kan upplevas både på en skoldator och i VR. Till upplevelsen har vi även gjort ett rikt fördjupningsmaterial där lärare och elever kan läsa mer om varje historisk del inklusive tidslinjer och lärarhandledning.

10.55 Visualisation as an assemble: The networks, politics and research behind visualising historic environments

William Illsley, svensk nationell datatjänst, Göteborgs universitet
Given the speed which digitality has become commonplace in the cultural heritage sector, it is easy to conceive of visualisations simply as products or tools to communicate or promote heritage. However, this talk aims to highlight the different ontological, practical and representational realities that could impact the effectiveness and sustainability of digital visualisation, particularly in the museum sector.

11.35 How Can We Smell History? – mapping out modes of olfactory event curation

Sofia Collette Ehrich, Affiliation: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Humanities Cluster, Amsterdam, Netherlands and The Odeuropa Project

Although it was not the case in the past, recently museological practice has focused its efforts on how to enhance the visual. Heritage institutes mainly showcase visual art, paintings and architecture, and this vision-centric approach limits the audiences that we reach and the stories that we tell. However, we are currently experiencing a methodological shift in museological practice. Museums around the world are interested in using new approaches to reach different audiences and to open new discussions for their visitors. In the last years, many heritage institutes have started experimenting with multisensory approaches, bringing smell into the gallery space one of them. Although this has been done many times in museums, the best ways to do this safely and ethically is still not well documented.

12.20 Presentation av värd för nästa nätverksträff

12.30 Avslut