Svartvitt foto av Andréexpeditionens ballong, med text som informerar om nätverksträff för immersiva medier. Foto: (CC BY)

Program Immersiva medier, november 2023

Nätverksträff den 13–14 november på Grenna Museum –Andréexpeditionen Polarcenter. Temat är ”Visualisera det otillgängliga”.

Hur kan immersiva medier, till exempel visualisering återskapa det som försvunnit eller tillgängliggöra det otillgängliga? Visualiseringar som produktutveckling för museer och utställningar. Vilka tekniska lösningar har använts för att läsa förstörda anteckningar eller lyssna på klostersång från senmedeltiden?

Nätverksträffen arrangeras av Riksantikvarieämbetet tillsammans med Grenna Museum – Andréexpeditionen Polarcenter.

Program och hålltider

Träffen pågår från lunch till lunch, och du deltar på plats eller digitalt. Vill du delta på plats kan du även anmäla dig till middagen på kvällen den 13 november, på egen bekostnad.

Föranmälan till träffen krävs. Fyll i dina uppgifter under Anmälan längre ned på sidan.

Måndag 13 november

11.30 Museet öppnar

Insläpp till museet.

12.15 Inledning av träffen

Lisa Berg, Riksantikvarieämbetet hälsar välkommen.

12.20 Grenna Museum – Andréexpeditionen Polarcenter

Håkan Jorikson, Grenna Museum – Andréexpeditionen Polarcenter
Välkomnande och presentation av museet.

12.35 Visualisering av Brahehus

Daryas Bakr, Mohamed Elmasry, Göran Hellborg, Campus I12 Eksjö
Återupplev Brahehus i sin forna glans! Med visualiseringsteknik och artificiell intelligens har vi återskapat de delar av Brahehus som inte längre är synliga och gett dem en ny chans att överleva. Vår ambition är att skapa en bro mellan tidigare generationer och framtida generationer. Vi vill ge allmänheten och turismen en extraordinär upplevelse att utforska och föreställa sig byggnaden som den en gång var. På detta sätt kan vi dra till oss fler besökare och ekonomiska fördelar till samhället samtidigt som vi bevarar det historiska arvet.

13.10 Världens första virtuella bonadsmålning. Bonadsmålningens dekorationshantverk som estetiskt uttryck i en virtuell värld.

Tor Palm, HighFive Halmstad och Julia Kabell, Bonadsmuseet Unnaryd
Bonadsmålningar är ett fyrverkeri av färger, historia och tilltalande grafiskt uttryck, något som är vackert att titta på men magiskt att omslutas i. Ett projekt som undersökte möjligheten för bonadsmålningen att ta plats i andra kontexter och väcka nyfikenhet för framtida generationer.

13.45 Immersiva metoder för historiskt berättande – exemplet Tjolöholm

Tomas Nilsson, Halmstad högskola
Hur berättar man om en kulturarvsbyggnad på nya sätt? Vilken teknik passar och vilka teman är möjliga att ”förstärka” för publiken? Frågorna diskuteras genom att ge exempel från ett projekt i samverkan med Tjolöholm slott.

14.20 PAUS

På museet serveras kaffe och kaka för deltagare på plats. Digitala deltagare får följa med på en digital visning av museet.

14.50 Multisensoriska perspektiv på det senmedeltida Vadstena kloster

Eva Lindqvist Sandgren, Uppsala Universitet och Carolina Ask
I detta projekt samarbetade forskare i konsthistoria, musikvetenskap, teknisk akustik, 3D-teknologi, geologi och hantverkskunskap, med målet att närma sig rumsliga och audiovisuella upplevelser som människorna som vistades i Vadstena klosterkyrka under senmedeltiden kunde ha. I föredraget fokuserar vi på de 60 nunnor som hade klostret som sitt hem och vistades i kyrkan dagligen.

15.25 Isbrytaren S:t Erik

Tove Frambäck och Robert Ziherl, Statens maritima och transporthistoriska museer
När isbrytaren Sankt Erik togs i tjänst år 1915 skapades nya förutsättningar för att öppna Stockholms och landets sjöförbindelser. Nu kan besökare kliva ombord på Sankt Erik och uppleva dess unika miljöer via digital teknik. Vi berättar om hur vi tänker kring produktutvecklingen av nytt utbud som syftar till att tillgängliggöra vårt historiska arv för fler. Vi talar om bakomliggande val i dramatik och pedagogik samt praktiska frågor som rör tillgänglighet, parallelpubliceringar samt förvaltningskrav.

16.00 Battle of Örlygsstaðir

Freyja Rut Emilsdóttir, 1238 – THE BATTLE OF ICELAND
VR experience with emphasis on gamification and digital storytelling, The VR experience revolves around what happened on August 21 in the year 1238

16.30 Summering av dagen

Lisa Berg, Riksantikvarieämbetet och Håkan Jorikson, Grenna museum summer dagen.

16.35 Mingel och Film

Dagen avslutas med mingel på museet för deltagare på plats och de digitala deltagarna får se en film om Andrée expeditionen.

17.00 Museet stänger

 


Tisdag 14 november

8.30 Museet öppnar

Insläpp till museet.

9:00 Inledning

Lisa Berg, Riksantikvarieämbetet och Håkan Jorikson, Grenna museum hälsar välkomna till den andra dagen.

9.10 Att fånga en plats digitalt – den svenska sydpolsexpeditionen 1901–1903

Jonathan Westin, Göteborgs universitet
Under expedition CHAQ2020 dokumenterades lämningarna av Nordenskjölexpedition i Antarktis med en mängd olika tekniker, både analoga och digitala. Målet var att göra platsen tillgänglig för forskare och allmänhet. Men vari ligger datans begränsningar, och vilka möjligheter finns det med den här typen av dokumentation?

9.45 Virgohamna med omnejd – Andrées expedition på Danskön 1896–1897

Tyrone Martinsson, Göteborgs universitet
I Virgohamna på Danskön i Svalbards nordvästra hörn ligger resterna av Andréexpeditionens ballonghus. En svensk kulturminnesplats som markerar en del i Svalbards historia. I ett pågående projekt läggs grunden för att med XR-tekniker visualisera ballonghuset och möjliggöra en resa i tid och rum.

10.20 PAUS

På museet serveras kaffe för deltagare på plats. Digitala deltagare får se en film som handlar om de som inte följde med på Andrées expedition.

10.50 De sista orden från Vitön

Bea Uusma, Karolinska institutet och Magnus Mårtensson, Riksantikvarieämbetet
Bea Uusma och Magnus Mårtensson berättar om arbetet med att dechiffrera den svårläsbara texten i Andrée-expeditionens sista dagbok, som hittades på Vitön år 1930. Eftersom de skadade sidorna är täckta med mögel har det tidigare endast gått att läsa en tredjedel av texten. Med information som sammanlagts från en mängd tekniker (bl a IR och AI) kan vi nu tyda vad som skrevs; de sista orden från Vitön.

11.25 Nordens Glaciärer i Fulldome + hemligt uppdrag i Svalbard

Martin Edström och Fredrik Edström, Ivar Studios
Ivar studios berättar om deras kommande projekt Nordens Glaciärer och ger glimtar av ett uppdrag på Svalbard de precis återvänt från.

12.00 Nästa nätverksträff, våren 2024

Information om nästa nätverksträff.

12.05 Tack för den här gången

Lisa Berg, Riksantikvarieämbetet och Håkan Jorikson Grenna museum, reflekterar och sammanfattar de två dagarna.