Collage av verktyg för webben
En bra webbplats tillfredsställer många behov. Foto: ( CC BY)

Tio tips för ökad synlighet i söktjänsterna

Det är viktigt att anpassa sin webbplats så att söktjänster hittar just din webbplats och lägger den högt upp i sökresultatet.

Ju högre upp i resultatet, desto fler besök får du till din webbplats. De flesta åtgärderna för sökmotoroptimering är inte direkt synliga på webbplatsen, men mycket viktiga för att din webbplats ska rankas högt av söktjänster som till exempel Google, Bing och Yahoo. Du hjälper sökmotorerna genom att märka upp ditt innehåll och utformar webbplatsen på rätt sätt.

1. Mobil är viktigare än dator för synligheten

Vi är idag i en situation där söktjänsterna först och främst indexerar mobila webbplatser. Det innebär att webbplatser som anpassats för skrivbordsdatorer hamnar längre ner i sökresultatet. Alla de följande råden bör därför genomföras så att de syns på en mobil.

2. Använd en responsiv webbplats

Responsiv webbplats betyder att webbadresser visar samma innehåll i samma sajtstruktur för både mobil och stationär dator av din webbplats. Så lösningar där du skapar både en mobilsajt mobil.sajt.se och en sajt för stationär dator www.sajt.se försämrar dina möjligheter till bra positioner i sökresultatet.

3. Trettio ord säger mer än en bild

Använd bildtexter. Skriv vad bilder föreställer i alt-attributet och lägg inte viktig kommunikation i bildformat utan som äkta, läsbar text på sidan. Sökmotorerna är bra på att hitta beskrivande ord snarare än vad bilden föreställer.

4. Tagga dina bilder

Söktjänsternas bildsök är en bra och viktig trafikkälla, men även om tekniken är på gång, så är söktjänsterna fortfarande väldigt dåliga på att se vad en bild föreställer. Använd därför deskriptiva namn på bilder! Bildnamnet verktyg-fran-jarnaldern.png är otroligt mycket bättre än xh228340238.png. Använd alt-attributet och blanda text och bild på sidorna.

5. Byt inte webbplattform i onödan

Måste du byta plattform, så försök att se till att behålla dina gamla webbadresser, så kallade URLer. Gamla inarbetade sidor prioriteras högre av sökmotorer än helt nya sidor. såvida du inte omedelbart får massa fina länkar till den nya sidan från till exempel webbtidningar och bloggar.

6. Använd title-attributet för enstaka sidor

Title-texten blir rubriken på sökträffen i sökmotorerna, men är också den viktigaste placeringen av de ord/fraser som du vill synas på. Stapla inte ord där, utan gör rubriken klickvänlig! Title-texten är idag viktigare än den förr så omhuldade rubriken ”h1” för synlighet i sökmotorer.

7. Använd relevanta rubriker

Även om rubriker i stor grad har tappat sin betydelse för sökpositioner, så är det viktigt att text som är satt med rubriktaggar som <h1>, <h2> och <h3> är relevanta för sidans innehåll. Det är aldrig bra att kasta bort rubrikformatering på innehållslösa rubriker som finns på alla sidor på en sajt, som t.ex. <h2>Öppettider</h2>, eller <h2>Kontakta oss</h2>.

8. Använd de viktigaste sökfraserna tidigt i texten på sidan

Den gamla sanningen att man uppnår goda resultat i söktjänsterna genom att upprepa en fras om och om igen gäller inte längre. Idag finns det två signalpositioner i en sidas textblock: Så tidigt som möjligt i sidans textyta, och så sent som möjligt i texten. Däremellan är det bättre att vara välformulerad, och gärna att använda synonymer och relevanta omskrivningar.

9. Använd en handskriven meta-description-text

Om ditt webbpubliceringssystem tillåter det så använd en ”description-text”. Det är ett meta-attribut och syns inte på själva sidan, men om den är ett handskrivet utdrag av vad sidan innehåller, och dessutom innehåller de mest relevanta sökfraserna för sidans innehåll, så kommer söktjänsterna att använda den som extra beskrivning i sökresultatet.

10. Tänk på vilka ord dina besökare använder när de söker

Använd de sökord som används snarare än vad det egentligen ”heter”. Det här kan vara svårt i sammanhang med mycket fackterminologi, men oavsett om du vänder dig till experter eller lekmän så är det viktigt att ta reda på vilka ord den som söker skriver in i sökfältet. Här kan man få god hjälp av olika verktyg som till exempel Google Search Console eller liknande tjänster. Det går också att fråga representanter från målgruppen.

SEO-strateg Nikke Lindqvist för tipsen!