Nyheter, trender, fördjupning och opinion för museer. Få vår omvärldsbevakning direkt till din inkorg – prenumerera på nyhetsbrevet Museer & omvärld.

Delta i diskussionen – skriv för oss.

Svartvitt foto, till vänster en man med en filmkamera, till höger en kvinna med mikrofon, en man med ryggen åt kameran; två andra män.

”Att skapa platser med – och inte bara för – unga utmanar museinormer”

Genom att beskriva museet som en upplevelse kan bildningsbegreppet användas museipedagogiskt. Det var en av tankarna som framfördes då Nobelprismuseet och Riksantikvarieämbetet arrangerade ett samtal om lärande och museer. 

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Skärm under omförhandling

2024 kom Folkhälsomyndigheten med nya, restriktiva råd om barns skärmanvändning. Kommer de uppdaterade rekommendationerna även att forma barns museiupplevelser? Och vad möjliggörs i en barnutställning som är nästintill skärmfri?

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Tvådelat foto: till vänster utställning på Hansamuseet i Lübeck; till höger ett AR-spel i en mobiltelefon.

Allt fler tyska museer vill utveckla spel

Ett nystartat nätverk för digitalt kulturarv och statlig finansering. Det är två av förklaringarna till att intresset för att utveckla museispel ökar i Tyskland.
– Det är mycket jobb, men värt det, säger Timo Knoth på Hansamuseet i Lübeck.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Två unga kvinnor sitter på en bänk i en mörklagd utställningslokal och ser på en projektion på en vägg.

Fem trender inom digitalt lärande

Tiktok under museibesöket, kortformatsvideor som verktyg för lärande om konst och gratis onlineresurser för bildlärare. Det är några av de trender inom kulturarvspedagogik som Riksantikvarieämbetets expert har snappat upp.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se

”Museerna har ett ansvar att värdesätta ungas engagemang, kunskap och åsikter”

Varje år möter Arbejdermuseet i Köpenhamn tjugofemtusen skolelever. Museets utvecklingsarbete liknas vid "ett pedagogiskt och didaktisk laboratorium".
– Vi tänker alltid in undervisningsperspektivet i verksamheten, säger Galit Peleg, utbildnings- och utvecklingsansvarig.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se

”Edtech borde vara intresserade av att samarbeta med museerna”

Det talas sällan om museer när det talas om utbildningsteknologi, trots museernas viktiga roll som lärresurs. Forskaren Anna Åkerfeldt tror sig veta varför.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Gemensam utbildning i natur- och kulturarv?

Kulturarvspedagoger fyller en central roll i arbetet med att tillgängliggöra och förstå kulturarvet.  I mars inledde Charlotte Ahnlund Berg, utredare vid Riksantikvarieämbetet, ett samtal om kulturarvspedagogikens status som profession. Nu avslutar hon essästafetten med en framåtblickande summering.

Läs mer.

Charlotte Ahnlund Berg

charlotte.ahnlund.berg@raa.se

Hallå där, Sofia Dahlquist…

…utställningsproducent på Stadsmuseet i Stockholm samt konsult inom digital pedagogik, som satt i juryn för kategorin Resources for General Audiences and Families när priset GLAMi delades ut på konferensen MuseWeb North America för några veckor sedan.

Läs mer.

Fredrik Emdén

fredrik.emden@raa.se

Anna Hansen

Inför validering för kulturarvspedagoger

Hur ska man komma vidare med problemet att det inte finns någon utbildning till kulturarvspedagog? Inför möjlighet till auktorisation av kulturarvspedagoger med validering av kompetensen – det föreslår Anna Hansen, landsantikvarie och museichef vid Regionmuseet i Skåne, i ett inlägg i Omvärld och insikts essästafett.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se

Vad händer när formellt och informellt lärande möts?

Relationen mellan lärande och digital informations- och kommunikationsteknik behöver utforskas och problematiseras, skriver Paul Henningsson, konsult inom interpretation, i det femte inlägget i essästafetten om kulturarvspedagogik.

Läs mer.

Omvärld och insikt

omvarld@raa.se


1 2